Grupowanie - czyli sprytny sposób na duble
Dlaczego warto o tym pomyśleć?
Często chcielibyśmy zwiększyć asortyment naszego sklepu poprzez zintegrowanie kolejnej hurtowni – wiadomo więcej produktów oznacza nowych Klientów i dodatkowe zamówienia, co przekłada się na większy zysk, który z przyjemnością wydamy na … (każdy doskonale wie na co … ).
Ale tu pojawiają się wątpliwości; co zrobić z takimi samymi towarami, które występują zarówno w już zintegrowanej hurtowni (Hurtownia A), jak i w nowej hurtowni, którą pragniemy podłączyć (Hurtownia B)?
Duble?
Wszystko jest proste jeśli chodzi o produkty unikalne, nie powtarzające się w obu hurtowniach – wtedy zwyczajnie mapujemy je do sklepu korzystając z integracji z hurtowniami ASI i od następnego dnia sprzedajemy.
Co jednak zrobić w sytuacji, gdy popularny produkt oferowany jest zarówno w Hurtowni A jak i Hurtowni B?
Co zrobić, aby w sklepie nie było dubli i klient nie musiał dziwić się dlaczego sprzedajemy ten sam produkt pod dwoma pozycjami sklepowymi a czasami również w różnych cenach?
Oczywiście możemy dbać o to na etapie mapowania produktów do sklepu i uważać, aby zmapować tylko jeden produkt pochodzący z Hurtowni A – natomiast tego z Hurtowni B nie mapować. Sprawdzać codziennie, czy nie pojawiły się jakieś nowe duble.
Różne ceny?
A co jeśli produkty różnią się w hurtowniach cenami – a my chcielibyśmy sprzedawać produkty tańsze?
Czy musimy wtedy śledzić ceny i w razie zmian przemapowywać … brzmi jak dużo pracy i sporo zamieszania.
Opisy i zdjęcia
Bywa też, że zintegrowana już Hurtownia B ma doskonałe opisy produktów, piękne zdjęcia, rozbudowane atrybuty,
natomiast Hurtownia A, którą chcemy podłączyć ma jedynie niskie ceny – natomiast opisy i zdjęcia bardzo ubogie.
Jeśli zmapujemy produkt z Hurtowni A – nikt nie kupi bo nieatrakcyjny
Jeśli zmapujemy produkt z Hurtowni B – nikt nie kupi bo za drogo
Czy potrzebne nam te dylematy?
Myślę, że czytając wcześniej opisane zagadnienia, łatwo dojść do przekonania, że lepiej skorzystać z gotowego rozwiązania, które będzie automatycznie zarządzało prezentacją w sklepie powielających się w różnych hurtowniach produktów – zapobiegając powstawaniu dubli i zwiększając konkurencyjność oferty.
Co mamy na myśli?
Naturalnie usługę GRUPOWANIA przygotowanej przez Verosoft.pl.
Generalnie zasada jest prosta. Jeśli w zintegrowanych hurtowniach – załóżmy Hurtowni A i w Hurtowni B znajdą się 2 takie same produkty o EAN-ie przykładowo 1234 – to system zanim wyeksportuje je do sklepu – połączy je w 1 produkt. Dopiero tak stworzony produkt będzie eksportowany do sklepu.
Tak. Liczba hurtowni jest ograniczona jedynie zdrowym rozsądkiem 🙂 GRUPOWANIE zajdzie nawet dla 10 hurtowni, choć trzeba mieć na uwadze, że ten na pozór prosty proces korzysta ze skomplikowanych algorytmów, dlatego im więcej hurtowni, tym czas jego działania jest dłuższy.
To doskonale! System ASI przed każdą aktualizacją do sklepu uruchamia procedurę grupowania między innymi w poszukiwaniu takich sytuacji. Produkt zostanie znaleziony i dołączony do grupy.
Generalnie grupowanie zachodzi po kodzie EAN, ale na specjalne życzenie Klienta możemy zrobić to po innym kodzie na przykład P/N (Part Number)
Bo to mądry system 😉 A tak serio to przy wstępnej konfiguracji GRUPOWANIA decydujemy, że np system ma porównać ceny wszystkich dostępnych produktów i wybrać najniższą lub najwyższą cenę.
Również na etapie konfiguracji Klient decyduje, z której hurtowni ma zostać pobrana prezentacja produktu, bo akurat w danej hurtowni jest najpełniejsza.
Trudno się mówi. Również w fazie konfiguracji ustalamy hierarchię hurtowni do pobierania opisów. Jeśli nie ma produktu ani w pierwszej, ani w drugiej hurtowni – to opisy zostaną pobrane z trzeciej hurtowni, gdzie dany produkt występuje.
Tutaj również mamy kilka opcji, które ustawiamy na starcie GRUPOWANIA. Możemy na przykład brać stan z hurtowni, z której bierzemy cenę. Również możemy zsumować stany z wszystkich hurtowni i pokazać w sklepie stan sumaryczny. Tutaj jest wiele możliwości, szczególnie gdy skorzystamy dodatkowo z usługi STRATEGIE MAGAZYNOWE.
Normalna sprawa. W zależności od ustawień – produkt zgrupowany weźmie wtedy dane o cenie i stanie z kolejnego produktu, na który wskazuje przyjęte wcześniej kryterium. Czyli jeśli np.: ustaliliśmy, że najważniejsza jest najniższa cena – to system sprawdzi, na którym kolejnym dostępnym produkcie cena jest najniższa i przyjmie tę cenę i stan magazynowy. Natomiast nie zmieni opisów ani zdjęć – bo to jest ustawienie niezależne od zmian w dostępności.
W takiej sytuacji system zaktualizuje w sklepie stan magazynowy na 0 i jeśli to możliwe dezaktywuje produkt. Jeśli w przyszłości któraś z hurtowni ponownie będzie mieć na stanie dany produkt – nasz produkt zgrupowany z powrotem “ożyje” w sklepie i będzie dostępny do sprzedaży.